Blanketten er utstedt av NAV. Den fylles ut av arbeidstaker og sendes bostyrer, som videresender søknaden til NAV.
Den statlige lønnsgarantiordningen skal sikre at vanlige lønnsmottakere får utbetalt lønn, feriepenger mv. som arbeidstakeren beviselig har til gode når arbeidstakeren ikke er i stand til å betale på grunn av konkurs. Hovedregelen er at vanlige lønnsmottakere faller inn under lønnsgarantiordningen, men ikke daglig leder, styremedlemmer eller eier og dennes nærstående. Nye regler fra 1. januar 2014 begrenser arbeidstakeres rettigheter til lønnsgaranti. Lovendringen ble vedtatt i Stortinget i desember 2013. I konkursbo med fristdag etter 01.01.2014 vil lønnsgarantien være begrenset til å dekke krav inntil en måned regnet fra konkursåpningstidspunktet. Dekning av feriepenger begrenses til feriepenger som er opptjent i samme år som året for fristdagen i konkursen og året før. Se lov 13. desember 2013 nr. 105. En utfyllende veiledning følger blanketten. Se for øvrig ytterligere informasjon fra NAV og Konkursrådet om den statlige lønnsgarantiordningen.
HJEMMELLISTE: Lønnsgarantiloven Lønnsgarantiforskriften Dekningsloven Konkursloven kap VIII Ferieloven kap III
|