Blanketten skal benyttes av foreninger som vil registrere seg, gjøre endringer eller slettes i Enhetsregisteret, Frivillighetsregisteret, Foretaksregisteret og/eller Merverdiavgiftsmanntallet.
En forening er en selveiende institusjon med medlemmer, som har et ideelt, politisk eller annet formål, som medlemmene har sluttet seg sammen for å fremme. Foreningsformuen er knyttet til dette formålet og eies ikke av medlemmene. Foreningen er et selvstendig rettssubjekt.
Foreninger som også ønsker registrering i Frivillighetsregisteret, må fylle ut feltene 17-21 i blanketten.
Denne blanketten brukes også til å samle grunndata til NAV Aa-registeret. Blanketten sendes Enhetsregisteret, 8910 Brønnøysund.
Ønsker du å melde endringer, fyller du ut de feltene endringene gjelder. Oppgi alltid foreningens navn og organisasjonsnummer i felt 1.1. Hvis endringen innebærer at opplysningen skal slettes, skriver du «utgår» i feltet det gjelder. Hvilke deler av blanketten som skal fylles ut, avhenger av i hvilket register foreningen skal registreres eller er registrert.
Foreninger som driver merverdiavgiftspliktig virksomhet må også fylle ut særskilt blankett; «Del 2 - Tillegg for Merverdiavgiftsmanntallet». En utførlig veiledning til utfylling av blanketten følger vedlagt når du henter den ned.
ELEKTRONISK REGISTRERING I stedet for å fylle ut og sende inn blanketten, kan du gjennom Brønnøysund registerets nye tjeneste for elektronisk registrering registrere nye enheter og foretak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret direkte over internett. Du kan også elektronisk melde endringer og nye opplysninger om eksisterende enheter eller melde fra om oppløsning og sletting. Klikk her for elektronisk registrering.
|