I arbeidsmiljølovens § 14-16 er det bestemt at ved industriell virksomhet og handel- og kontorvirksomhet som sysselsetter mer enn 10 arbeidstakere, skal det for de arbeidstakere som ikke har en ledende eller kontrollerende stilling, være arbeidsreglement.
Reglementet skal i en del tilfeller sendes Direktoratet for arbeidstilsynet (Arbeidstilsynet), som kontrollerer at reglementet ikke er i strid med loven. I hvilke tilfeller dette gjelder, fremkommer i vegviseren. Se også arbeidsmiljøloven § 14-17.
Arbeidsgiveren skal ta initiativ til å få fastsatt reglement ved avtale etter § 14-17 første ledd eller sørge for å utarbeide utkast etter § 14-17 andre ledd så snart som mulig. Reglementsutkast etter § 14-17 andre ledd skal sendes Arbeidstilsynet senest tre måneder etter at virksomheten er satt i gang.
For selskaper som driver innen hotell- og restaurantbransjen er det en egen forskrift som regulerer plikten for ha arbeidsreglement, klikk her for forskriften.
|