I arbeidsmiljøloven §§ 14-16 til 14-20 finner en bestemmelsene om arbeidsreglement.
Lovens begreper "industriell og handels- og kontorvirksomhet" må tolkes vidt, og håndverksbedrifter, utsalgssteder, engrosforretninger, apotek, bokhandlere, banker og forsikringsselskaper faller f.eks. inn under bestemmelsen. Arbeidsreglementet kan gjøres gjeldende også for stillinger som er av ledende eller kontrollerende art.
Det fremgår av arbeidsmiljølovens § 14-16 hva et reglement skal innholde:
- Nødvendige ordensregler
- Regler for arbeidsordningen, dvs. generelle bestemmelser om arbeidstidens lengde pr. døgn og uke, samt hvilepausenes lengde. Klokkeslett og nærmere detaljer bør ikke tas inn i reglementet.
- Vilkår for ansettelse, oppsigelse og avskjed
- Rutiner for utbetaling av lønninger.
I veiviseren kan du også velge om du vil ha med punkter som ikke er lovpålagte, men som kan være nyttige å ha med i reglementet likevel. Reglementet kan ikke inneholde bestemmelser som er i strid med arbeidsmiljøloven. Det bør ikke inneholde så detaljerte bestemmelser at hyppige endringer blir nødvendig f.eks. etter tariffrevisjoner.
Les mer om arbeidsreglement på Jusstorget.no.
|